תגובות שליליות אצל ילדים הקשורות לצריכת חלב פרה

יתכן וילדכם אלרגי או מפתח תגובה שלילית הקשורה לצריכת חלב פרה. מה עושים?

חיפוש מתכון דיאטטי

אלרגיה למזון היא מצב בעל פוטנציאל מסכן חיים. לכן, כאשר מדובר בפעוט אשר אלרגי לסוג מסויים של מזון, אותו מזון חייב להימחק לחלוטין מן הדיאטה שלו. המזונות האלרגיים הנפוצים ביותר הם חלב פרה, ביצים, בוטנים, אגוזים ודגים.

 

אלרגיה לחלב פרה היא אחת האלרגיות למזון הנפוצות ביותר בעולם. היא יכולה להופיע בשתי צורות עיקריות: הצורה הראשונה לרוב כולל הופעת גירויים בעור, הקאות, שיעול וקשיים בנשימה, המתפתחים בתוך דקות ועד שעתיים מהחשיפה לחלב. הצורה השניה כוללת סימפטומים שונים בבטן ובקיבה (הקאות חוזרות, שלשול, כאבי בטן, יציאות מדממות), והיא מתפתחת כמספר שעות לאחר צריכת המזון.

 

בשתי הצורות, האבחון מבוסס על טעימת מזון דרך הפה. הליך זה כולל צריכה הולכת וגוברת של מספר מזונות חשודים, תחת השגחה רפואית צמודה. אם מופיעים סימפטומים, ההליך מופסק והילד מוגדר כאלרגי לאותו מזון. שכיחות האלרגיה לחלב פרה בשתי הצורות נעה בין 1% ל-3%.

 

יתכן ומאכל פשוט כזה גורם לילדכם לתגובה שלילית - bello

יתכן ומאכל זה גורם לילדכם לתגובה שלילית

אלרגיה לחלב אצל ילדים

 

אלרגיה מדומה למזון היא מצב בו ילד נחשב בטעות כאלרגי לסוג מסויים של מזון, בעוד שהוא אינו אלרגי אליו. למעשה, אם ילד כזה יעבור את ההליך עליו דיברנו בפסקה הקודמת, לא יתפתחו סימפטומים. בניגוד לאלרגיה אמיתית למזון, אלרגיה מדומה היא מצב שכיח הרבה יותר.

 

במחקר אחד, 7.5% מהפעוטות מתחת לגיל שנה נחשבו לאלרגיים לחלב פרה. אולם, האבחון של האלרגיה לחלב פרה התבצע רק בשליש מאותם פעוטות. סימפטומים רבים, כגון קוליק (גזים), חוסר מנוחה, חוסר שינה ואי העלאה במשקל, לרוב משויכים על ידי ההורים לצריכת חלב פרה. התוצאה היא שאותם פעוטות מקוטלגים כאלרגיים לחלב פרה.

 

תיוג שגוי של ילד כאלרגי לחלב פרה לרוב מוביל לדיאטה בלתי נחוצה, בה הילד נמנע לחלוטין מהמזונות הרלוונטיים. לכך מתווסף הפחד המתמיד מחשיפה לחלב פרה, והתוצאה היא חוסר נוחות משמעותי ואפילו סיכונים פוטנציאליים. לכן, חשוב מאוד להבחין בין תיוג אמיתי לבין תיוג שגוי לאלרגיה לחלב פרה אצל פעוטות. 

מחקרים בנושא

 

בשנת 2014, נחקרה אוכלוסייה של 13,019 פעוטות ועקבו אחריהן מהלידה. כל הורה שהבחין בתגובות שליליות אפשריות הקשורות לחלב פרה, הוזמן להערכה נוספת. מתוך 381 פעוטות אשר נמנעו מחלב פרה בשל הפחד מאלרגיה, 138 אובחנו כסובלים מאלרגיה אמיתית לחלב פרה, בעוד ששאר ה-243 פעוטות תויגו ככאלה בטעות. במסגרת המחקר עקבו במשך שנתיים עד חמש שנים אחר הפעוטות עם התיוג השגוי לאלרגיה לחלב פרה, אחר הפעוטות עם התיוג האמיתי לאלרגיה, ואחר קבוצת ביקורת אשר הורכבה מפעוטות בריאים.

 

הסימפטומים של הפעוטות עם התיוג השגוי של אלרגיה לחלב פרה שויכו לאלרגיה הזו לרוב על ידי רופא הילדים או על ידי ספק שירותי בריאות אחר. המשמעות היא שאפילו רופאים לרוב טועים ומאמינים כי אלרגיה לחלב פרה קיימת בעוד שהיא אינה קיימת. יחד עם זאת, במקרים רבים, ההורים בעצמם תייגו באופן שגוי את האלרגיה אפילו ללא התייעצות עם רופא. רוב הפעוטות עם אלרגיה אמיתית לחלב פרה חוו סימפטומים בגיל חודש עד חודשיים, כאשר אותם סימפטומים כללו מספר מערכות של הגוף. סימפטומים בולטים לעין היו תדירים ביותר, וגירויים בעור התרחשו כמעט בכל המקרים.

 

לעומת זאת, כמעט חצי מהילדים עם התיוג השגוי לאלרגיה לחלב פרה חוו סימפטומים במהלך החודשיים הראשונים לחייהם, ורק איבר גוף אחד הושפע ברוב המקרים. סימפטומים של מערכת העיכול, שאינם קשורים לזמן צריכת חלב הפרה, ופריחה בעור בצורת אקזמה, היו הנפוצים ביותר.

 

בנוסף לכך, סימפטומים בלתי ספציפיים (כגון חוסר מנוחה, או אמונה של ההורים כי חלב פרה הוא מזיק) היו סיבות נפוצות לתיוג השגוי של הפעוטות כאלרגיים לחלב פרה. הסימפטומים שתוארו אצל הפעוטות עם התיוג השגוי לרוב לא היו אופייניים לאלרגיה אמיתית, ובעקבות האבחון שלנו התיוג האלרגי לחלב פרה הוסר מאותם פעוטות.

 

המאפיינים שהוצגו עד כה – תזמון התגובה, מספר האיברים ומערכות הגוף המעורבים, ואופי הסימפטומים – קשורים לפעוטות בעצמם. יחד עם זאת, מעניין לציין כי מאפיין ייחודי של רמת חינוך אקדמי נמצא אצל ההורים של הפעוטות שתויגו בטעות כאלרגיים לחלב פרה. אמהות ואבות עם יותר שנות חינוך אקדמי תייגו באופן שגוי את הפעוטות שלהם כאלרגיים לחלב פרה יותר מאשר הורים עם פחות שנות לימוד. רמת החינוך האקדמי גם נמצאה כקשורה לאופי הסימפטומים ששויכו בטעות לפעוטות. אמהות עם 12 ופחות שנות לימוד תיארו יותר סימפטומים במערכת העיכול, בעוד שאמהות עם 15 ויותר שנות לימוד תיארו יותר סימפטומים ספציפיים (חוסר מנוחה ואמונה כי חלב פרה הוא מזיק).

 

צריכת חלב פרה אצל ילדים - bello

צריכת חלב בקרב ילדים

הקפידו להקפיד

 

מחקר זה מצביע על כך שתיוג שגוי של פעוטות כאלרגיים לחלב פרה הוא תופעה נפוצה. רופא צריך לבצע הערכה מקיפה אצל כל ילד אשר נחשד כאלרגי לחלב פרה. רק הליך של טעימות מזון יכול לקבוע בוודאות אם לילד יש אלרגיה למזון.

 

ברגע שמזוהה פעוט אלרגי, יש להעניק לו את הטיפול וההדרכה המתאימים. לא פחות חשוב מכך, תיוג שגוי של אלרגיה הוא אפשרי לזיהוי ולמחיקה, וניתן למנוע מאותו פעוט דיאטות קפדניות שעשויות להזיק.

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

   
לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל