ניתוחים בריאטרים לטיפול בהשמנת יתר: המדריך המלא

ניתוח טבעת, שרוול קיבה ומעקף קיבה הינם ניתוחים בריאטרים המטפלים בהשמנת יתר. קבלו את המדריך השלם לסוגי הניתוחים, הטכניקה, אחוזי ההפחתה במשקל לאחר הניתוח ושמירה על המשקל, וכן החלמה ממחלות נלוות להשמנה

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: ד"ר אניה פייגין

כ-300 מליון איש ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר (Obesity) וכ-40 מליון איש סובלים מהשמנת יתר חולנית (Morbid Obesity). מומחים צופים כי בשנת 2013 מספר הסובלים מהשמנת יתר יתקרב ל- 400 מיליון.

 

על פי הערכות בישראל למעלה מ-180,000 איש הסובלים מהשמנת יתר חולנית, המהווים כ- 4% מסך האוכלוסייה הבוגרת.

 

על פי נתוני NIH האמריקאי (National Institutes of Health), כ-96% מאנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, המטופלים בדרכים השמרניות (תרופות דיאטה ופעילות גופנית) מעלים במשך הזמן בחזרה את משקלם. הספרות הקלינית מראה כי מטופלים לאחר ניתוח בריאטרי מפחיתים בממוצע 61.2% ממשקלם העודף ושומרים על אחוזי ירידה במשקל במשך למעלה מעשר שנים.

מהו ניתוח בריאטרי?

ניתוח בריאטרי הינו שם כולל לסוגים שונים של ניתוחים המטפלים בהשמנת יתר. קיימת קבוצת ניתוחים להגבלת נפח הקיבה, קבוצה שנייה של ניתוחים אשר מטרתם להפחית את ספיגת המזון בגוף וקבוצת ניתוחים שלישית אשר משלבת את שני האלמנטים הנ"ל.

 

הניתוחים נערכים בטכניקת הלפרוסקופיה (כירורגיה זעיר פולשנית), כלומר ללא פתיחת בטן, באמצעות כ-4 חתכים זעירים בדופן הבטן.

ניתוח טבעת - Gastric Banding

מנגנון פעולה - נמנה על קבוצת הניתוחים המגבילים את הקיבה. זהו ניתוח הפיך, המגביל את נפח הקיבה, ע"י טבעת מתכווננת המולבשת על החלק העליון של הקיבה ומקטינה את נפחה מכ-1500 מ"ל לכמה עשרות בודדות. הטבעת ניתנת לכוונון לצורך הגדלה או הפחתה של הצרת הקיבה.

 

הפחתה במשקל - ירידה ושמירה על הירידה בכ-50% מהמשקל העודף במעקב של חמש שנים ויותר. (הנתון מגלם בתוכו את האוכלוסייה שיורדת במשקל קרוב ל-100% מעודף המשקל לצד המקרים בהם המנותח יורד קילוגרמים בודדים) החלמה מתועדת מסוכרת בכ-50% מהחולים הסובלים הן מהשמנה חולנית והן מסוכרת סוג 2.

שרוול קיבה - Sleeve gastrectomy

מנגנון פעולה - ניתוח אשר מקטין את הקיבה לנפח של כ- 100 סמ"ק ואינו משנה את שאר מערכת העיכול. בניתוח השרוול משאירים מהקיבה המקורית צינור המשכי לושט, המבוסס על העקומה הקטנה של הקיבה. למעט צמצום דרסטי בנפח הקיבה, פועל הניתוח גם במנגנונים הורמונאליים להפחתת התיאבון. מבחינה טכנית, זהו ניתוח פחות מורכב מניתוח מעקף הקיבה (ראה להלן) ויותר מורכב מניתוח טבעת.

 

הפחתה במשקל - הפחתה של כ- 60% בממוצע מהמשקל העודף במעקב של 3 שנים. החלמה מתועדת מסוכרת בכ-50% מהחולים הסובלים הן מהשמנה חולנית והן מסוכרת סוג 2.

מעקף קיבה - Gastric byPass

מנגנון פעולה - נמנה על קבוצת הניתוחים המגבילים את הקיבה ומקטינים ספיגה. בניתוח מעקף יוצרים כיס קטן מהקיבה בנפח של 30-50 סמ"ק המתחבר ישירות למעי הדק תוך יצירת מעקף של כ-100-150 ס"מ מעי. מהלך זה מקטין את ספיגת המזון המתרחשת בתוך המעי הדק, ומגביל את נפח המזון שניתן לאכול בבת אחת. בנוסף ובדומה לניתוח שרוול, גם הליך ניתוחי זה כולל שינוי במנגנונים הורמונאליים.

 

הפחתה במשקל - ירידה במשקל עומדת כ-80%-70% בממוצע מהמשקל העודף. לאחר מכן נצפית שמירה לאורך שנים על הירידה במשקל - במעקב של שנים רבות. החלמה מתועדת מסוכרת בכ- 80% מהחולים הסובלים הן מהשמנה חולנית והן מסוכרת סוג 2.

מהו מדד BMI

דרגות ההשמנה השונות נמדדות לפי מדד BMI (שמשמעותו Body Mass Index) אשר מחושב כך: חלוקת המשקל בק"ג בגובה בריבוע. לדוגמא: מסת הגוף של אדם שמשקלו 105 ק"ג וגובהו 1.60 מטר, היא 41 BMI ומחושבת כך: 105/2.56.

 

השמנה נחשבת כהשמנת יתר חולנית כשמדד ה-BMI של החולה הוא 40 ק"ג למטר רבוע ומעלה או BMI 35 ק"ג למטר רבוע ומעלה עם תחלואה נלווית.

המחלות הנלוות להשמנת יתר

במקרים רבים, בעלי משקל יתר רב מדי אינם מייחסים את בעיותיהם הבריאותיות להשמנה, אולם הוכח כי השמנה הינה גורם סיכון בריאותי להתפתחות מחלות נלוות רבות, כגון: סרטן לסוגיו, סוכרת, יתר לחץ דם, כשל בתפקוד הלב, כשל בתפקוד הכליות, כשל בדרכי מרה, עודף כולסטרול, דלקת מפרקים, בעיות אורטופדיות, אי-פוריות, דום נשימה במהלך שינה ועוד. עוד נמצא במחקרים כי לאחר ירידה במשקל, בעיותיהם הבריאותיות של הסובלים מהשמנת יתר חולנית נפתרות ברוב המקרים. בהיבט הנפשי השמנת יתר קיצונית עלולה לגרום לדיכאון, הימנעות מיחסים חברתיים ויחסים אינטימיים.

 

הקריטריונים להתאמה לפתרון ניתוחי על פי ארגון הבריאות העולמי:

  1. מדד מסת גוף של  40 BMI ומעלה או  35 + מחלה נלווית להשמנה (כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה ועוד).
  2. המטופל ניסה בעבר דרכים שונות להפחתה במשקל, אולם השמין בחזרה.

 

בישראל, הפתרונות הניתוחים להשמנת יתר נכללים בסל הבריאות לאנשים אשר עומדים בקריטריונים הללו, ללא כל עלות מצד המטופל.

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל