למה דיאטה גורמת להשמנה?

כיצד יתכן שאנחנו בדיאטה ומעלים במישקל? למה אנחנו מחפשים אחרי אוכל כמו מטורפים בזמן שאנחנו אמורים להיות בתהליך של הרזייה? ערן וינטרוב, מאמן כושר אישי בכיר, מסביר את הפרדוקס

למה דיאטה גורמת להשמנה? (צילום: iStock)
חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: ערן וינטרוב

"לא מזמן", מספרת לי מכרה של אשתי, "פגשתי חברה ברחוב אחרי שלא ראיתי אותה מיליון שנה. 

"אותה מכרה ותיקה שהייתה שכנתי לספסל הלימודים באוניברסיטה לפני למעלה מעשור, עברה שינוי דרמטי: מבחורה שמנה היא הפכה להיות כוסית, מיליון דולר בייבי".

 

"שאלתי אותה 'מה קרה'? והוספתי שהיא נראית מ-ה-מ-מ-ת, ואני מחכה לשמוע ממנה את סוד הקסם".

"עשיתי דיאטה"", היא השיבה בפשטות, "פשוט סתמתי את הפה ולא אכלתי שטויות. אכלתי מסודר והתחלתי להתאמן".

"דיברנו עוד דקה או שתיים עד שהזאטוט הקטן שלי הזכיר לי שהוא חייב להגיע בזמן אל הגן כי יש הצגה על איזשהו צב, ולכן נפרדנו לשלום".

 

"באוטו החלטתי (שוב...) שאני מתחילה בדיאטה. אני מפסיקה לאכול שטויות ואם אפשר אז בכלל אנסה להפסיק לאכול וככה ארד מהר במשקל. ואכן התחלתי. או לפחות חשבתי שהתחלתי".

 

כמה פעמים החלטת להתחיל בדיאטה?

 
"הבעיה", היא מוסיפה, "שזה מזכיר לי את אלף הפעמים האחרות שהחלטתי לפצוח בדיאטה, כמו למשל כשהלכתי לחתונה של השרמנים, וכל הכוסיות שהיו שם גרמו לי לרצות לפצוח בדיאטה. או כשהייתי בקלאב מד וראיתי כמה האיטלקיות והצרפתיות רזות ונראות מדהים ומייד רציתי להתחיל בדיאטה".

"מסתבר שמשהו מאוד מוזר קורה לי כי בכל פעם שאני מחליטה להתחיל בדיאטה, המשקל מראה כעבור שבוע שאני רק עולה לכיוון הלא נכון! למה זה קורה? הרי אני ממש שומרת...."

  

למה אני משמינה כשאני בדיאטה?

 

ערן וינטרוב, מאמן כושר ובעלים של "פזיומנטל אימוני כושר אישיים", מסביר את פשר התופעה ולמה זה קורה.

 

"תפיסת המוצא שלנו לגבי דיאטה היא לרוב שגויה. נתחיל מכך שדיאטה אינה פתרון פלא לעודף משקל ותהליך עשיית הדיאטה כרוך בהגנה אוטומטית של הגוף להתנגד לאותו תהליך".

"הגוף של כל אחד מאיתנו בנוי כך שיש לו מנגנונים משוכללים מכל מכונה אחרת בעולם להתמודד עם מצבים חריגים ובמקרה שלנו הגוף מעורר מנגנון שמתנגד לכל סוג של הרעבה. אותו מנגנון מתחיל לפעול ברגע שהוא חש שהגוף נמצא תחת מצב הרעבה אמיתית או אפילו מדומה".

 

למה אנחנו רעבים יותר כשאנו בדיאטה?

"המנגנון ההגנתי פועל בכמה מישורים: לפתע אנחנו נתחיל לחפש ביתר תשומת לב מזון משמין ועתיר אנרגיה, הגוף יתחיל לנקוט בצעדי צמצום מחזוריות חילוף החומרים רק בשביל לחסוך באותה אנרגיה לטובת חוסנו של הגוף. המנגנון גורם לפעולה נוספת בגוף והיא שמירה על תאי השומן ומניעת בריחתם בכל דרך אפשרית".

מתי עלול להתעורר המנגנון ההגנתי הזה?

 

"זמן יריית הפתיחה הוא אינדיבידואלי יחסית לכל אדם אך אם לנסות לכמת את העניין נוכל לומר שהיא מתעוררת סביב אכילה של פחות מ-1400 קלוריות בממוצע לאדם ממוצע ובריא.
זו הסיבה שלפתע אנחנו מתנפלים על אוכל כדי לחסל את תחושת הרעב שהגוף סופג ולצורך מילוי מאגרי השומן בקצב גבוה יותר מתמיד. כך אנחנו עולים במשקל גם כשאנחנו בדיאטה. הגוף מפרש את זמן הדיאטה כזמן מצוקה קיומית עבורו, ולכן הוא מפעיל את תוכנית ההגנה שלו בכדי לשמור על עצמו וקיומו. הגוף שלנו מבצע את העבודה שלו מצוין. הבעיה היא אנחנו ומה שנטוע בראש שלנו".


רוצים לרדת במשקל? תאכלו!

 

"בדיאטה צריך לאכול, ולא לצום!כל מי שעוסק בייעוץ תזונתי וכושר, יסביר כי בכדי לרדת במשקל צריך לאכול ולא לצום. מרבית האנשים שעשו דיאטות והצליחו לשמור על המשקל החדש לאורך זמן הצליחו במשימה דווקא כי הקפידו על אכילה מאוזנת ולא על ידי הימנעות ממזון.

 

תפריט מאוזן קלורית יוכיח לגוף שאין סכנת רעב והוא יוכל לכבות את נורת המנגנון ההגנתי. או אז תתאפשר ירידה איטית והדרגתית במשקל.

 

שילוב אימוני כושר במהלך השבוע ושתיית מים מרובה יביאו באופן הדרגתי ומבוקר לתוצאה המיוחלת: ירידה באחוזי שומן, במשקל ובמידה אחת לפחות במכנסיים".

 

ערן וינטרוב, מנכ"ל פזיומנטל  www.eransport.co.il 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל