למה חשוב לדעת לאכול נכון?

מהו הזמן הנכון בו עלינו לאכול ובאיזו תדירות? איך נדע מתי לשים "STOP" למזון הנכנס אל הפה, ומה הסיבה לכך שוויתור על ארוחות אינו מהווה פתרון להרזיה? נילי אייזנברג, דיאטנית קלינית מסבירה

למה חשוב לדעת לאכול נכון? (צילום: iStock)
חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: נילי איזנברג

רבות דובר על אוכל. מה נכון, מה בריא, מה "משמין", מה מתאים.

חשוב לדעת מהו אותו אוכל שאנו אוכלים, ומה ההשפעות שלו על הגוף שלנו. בנוסף עלינו ללמוד כיצד לאכול בצורה נבונה ונכונה.

 

למה חשוב לדעת כיצד לאכול?

 

התנהגות האכילה משפיעה על כמות האוכל שאנו אוכלים, על המטבוליזם (חילוף חומרים) של גופנו, על תחושות השובע והסיפוק מן האוכל. האכילה משפיעה על המשקל שלנו ועל אחוזי השומן בגופנו.

 

הגוף צועק הצילו

 

הגוף שלנו מאותת לנו מתי הוא זקוק למזון. תחילה האיתות חלש. התחושה היא של "היי...אני קצת רעב", וככל שעובר הזמן האיתות נעשה חזק יותר ויותר.

ניתן לדמות זאת ללחיצה הדרגתית על דוושת הגז, בבואנו להאיץ ממהירות נמוכה למהירות גבוהה בה האוטו מתחיל לרעוד: הגוף אומר: "אני קצת רעב", כעבור זמן מה יאותת לנו "אני רעב", לאחר מכן: "אני רעב מאוד", ועד ל"אני ממש מורעב".

 

ככל שהאיתות של גופנו נעשה קיצוני יותר ויותר- הגוף שלנו מפתח מנגנוני התייעלות. משמעות הדבר היא שהגוף נכנס למצב מצוקה, "סטרס", והוא מנסה לשמר את מאגרי המזון הזמינים שבגופנו. הגוף משתמש באותם מאגרים בצורה מדודה, מחושבת ואיטית מאוד. המצב שנוצר הוא שהגוף יקפיד לשרוף פחמימות באופן איטי יותר, ובמקביל ניצול החלבונים ייעשה איטי יותר.

 

מתי כדאי להתחיל לאכול?

 

הנקודה בה אנו צריכים לאכול היא הנקודה בה אנו חשים מעט רעבים. אין לחכות למצב בו אתם מורעבים ממש, ולא מומלץ לדחות ארוחות אלא להקשיב לגוף ולאכול בזמן.

 

ככל שאנו רעבים יותר, אנו מאטים את קצב חילוף החומרים שבגופנו, וברגע שהגוף שלנו מתרגל לכמות קטנה יותר של מזון, בקלות ניתן להשמין. ברגע שאנו רעבים מאד, קצב האכילה שלנו מהיר יותר וזה גורם לאכילת כמות גדולה של מזון.

 

 

 

 

צורה לאכילה

 

הרבה פעמים אנחנו אוכלים תוך כדי קריאה, צפייה בטלויזיה, תוך כדי העבודה, לפעמים אפילו בעמידה, היישר מתוך הסיר.

אכילה כזו נעשית בתנאי אי מודעות וללא תשומת לב, מה שגורם לנו לאכול יותר ממה שתכננו.

 

איך לאכול? אכלו בישיבה, בניחותא, התענגו על המרקם של האוכל, על הטעמים והריחות המשכרים, היו מודעים לאוכל, לכמות האוכל, הקשיבו לגופכם.

 

שבעתם? תפסיקו לאכול!

 

תחושת השובע מורגשת מן הקיבה ולא מן הוושט, אותו צינור שמוביל את המזון מהפה אל הקיבה.

לאכילה מספר שלבים: ראשית בולעים את המזון שנכנס לוושט. לאחר 7-10 שניות הוא מגיע אל תוך הקיבה ו"מתיישב" שם ומחכה לתהליך העיכול.

 

כאשר אנו אוכלים מהר וללא הפסקות בין ביס לביס, אנו לא מרגישים את כל האוכל שאכלנו אלא רק את חלקו ולכן אנו ממשיכים לאכול. כאשר אנו מגיעים לתחושת שובע, הרבה פעמים התחושה הזו נובעת רק מחלק מהמזון שנאכל ולא מכולו, ורק לאחר 10-20 דקות כאשר כל האוכל נכנס לתוך הקיבה אנו מרגישים את התחושה האמיתית של מה שאכלנו. או אז אנו חשים "מפוצצים". המשמעות של התחושה היא שאכלנו כמות גדולה מדי של מזון וכך אנו מגבירים את הסיכוי לאגור את עודף המזון בצורה של שומן.

 

איך לאכול נכון?

 

ראשית, יש להתחיל את הארוחה בזמן בו אנו חשים "קצת רעבים". כאשר אנו מאד רעבים, קשה לשלוט על קצב האכילה, ולכן העיתוי של הארוחה מאוד חשוב. בנוסף, יש לעשות הפסקות יזומות כל כמה ביסים. ההפסקות צריכות להיות קצרות, בנות 20 שניות לערך.

הפסקות אלו נועדו בכדי שנרגיש תוך כדי האכילה את כמות המזון הנאכל ואשר נכנס אל גופנו.

 

מתי לסיים את הארוחה?

 

גופנו מאותת לנו גם כאשר הוא שבע. יש להבדיל בין תחושת שובע לתחושת מלאות ולתחושה קיצונית אף יותר, "מפוצצת". נקודת השובע היא נקודה מינימלית. מדובר בנקודה בה הגוף קיבל מזון בצורה מספקת והוא אינו זקוק ליותר מזון.

עלינו ללמוד לזהותאת הנקודה הזו. ברגע שהגענו לנקודה זו, אין זה אומר שאנו מוכרחים לסיים את הארוחה אך להתכונן לסיומה.

 

אנו לא אוכלים רק לשם ההישרדות, אלא גם לשם ההתענגות, ולכן ברגע שזיהינו את הנקודה המינימלית עומדות בפנינו מספר אפשרויות לפעולה: אנו יכולים לאכול עוד כמה ביסים ולהפסיק בזמן, לפני שנרגיש מלאים. החוכמה היא לתת לגוף להרגיש נינוח ולא כבד, הכול לפי שיקול הדעת שלנו. הבחירה שלנו נמצאת בכל ביס וביס.

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל