הקטלבלס – לשפר את התנועה של הגוף

אורי הירש מסביר כיצד באמצעות אימון הקטלבלס משפרים את טווחי התנועה ומגיעים ליציבה נכונה ולחיטוב וחיזוק של הגוף

מאת: אורי הירש

אימון הקטלבלס הוא אימון פונקציונאלי (תפקודי) שמטרתו לשפר את תבניות התנועה של הגוף, תוך כדי חיבור חלקי הגוף והפעלתו כיחידה מתוזמנת אחת. האימון דינאמי ומשלב דיוק וזרימה, בדומה לפילאטיס וליוגה, כוח ועוצמה כמו בעבודה עם משקולות ואומנויות לחימה והוצאה אנרגטית בדומה לאימוני ריצה ורכיבה.

 

בעבר שימש הקטלבלס להטוטנים בקרקסים ברחבי העולם וספורטאים אולימפיים במטרה לשפר את היכולות הגופניות שלהם. כיום האימון מתחלק לארבע קטגוריות: אימון לשיפור התפקוד הגופני הכללי - המיועד לכלל האוכלוסיה, אימון שיקומי, אימון כושר תומך לשיפור יכולות בענפי ספורט אחרים וכענף ספורט תחרותי בפני עצמו.

 

איך מתבצע האימון? מדובר באימון תנועה המתבצע בעזרת משקולת (קטלבלס) בצורת כדור עם ידית, שבשל המבנה שלה, מושכת את המתאמן "החוצה", מחוץ למרכז הכובד. כך נוצרת הפעלה מתואמת של כל הגוף - מכף רגל ועד ראש - מהרגליים דרך מרכז הגוף ((core. אימון זה מחייב את המתאמן לייצב את הגוף בהתאם לתנועה שלו לאורך כל האימון ומאלץ אותו ללמוד ולהפעיל את הגוף בכל מישורי וטווחי התנועה.

 

מה מרוויחים מהאימון? במהלך האימון המתאמן משפר סיבולת, כח, גמישות, שיווי משקל, קואורדינציה ועוד. ככל שמתמידים יותר באימון באמצעות הקטלבלס מרוויחים נגזרות נוספות מהאימון: ביצוע פעולות יומיומיות פשוטות במינימום אנרגיה וביעילות, הוצאה אנרגטית גבוהה, שיפור היציבה, ארגון הגוף, חיטוב, חיזוק, העצמת הביטחון העצמי ועוד.

 

איך משפרים את טווחי התנועה של הגוף? שיטת הקטלבלס משלבת את התנועות הטבעיות של הגוף ויעילה לצורך ירידה במשקל, פיתוח היכולת התנועתית, לשיפור היציבה ושיפור המראה של הגוף. אימון הקטלבלס נעשה בתנועה וכנגד התנגדות -  כך הוא מאפשר לשפר את טווחי התנועה על ידי ריכוך של המפרקים שאמורים לבצע תנועתיות וחיזוק (ללא נוקשות) של המפרקים הנדרשים ליציבות.

 

 

איך מלמדים את הגוף לעבוד כיחידה אחת? עם היוולדנו מתפתחות בגופנו יכולות תנועתיות, המחולקות לשבע תבניות תנועה. התבניות הבסיסיות ביותר הן כפיפה, פשיטה ופיתול של עמוד השדרה. בהמשך מתפתחות תבניות הדחיפה, המשיכה והכפיפה מעמידה לישיבה. התבנית התנועתית המורכבת ביותר היא ההליכה, שכוללת בתוכה גם את הריצה והטיפוס. באמצעות תרגילים מובנים עם הקטלבלס עובדים על כל תבנית תנועתית, כשהמטרה היא להגיע לתנועה אחת הכוללת את כל התבניות.

 

למי מתאים האימון בקטלבלס?  האימון מתאים לכולם, לנשים וגברים בכל הגילאים ואפילו לילדים. לא קיימת דרישה מיוחדת או תנאי בסיס כדי להתאמן בקטלבלס. כל אחד מגיע עם היכולות שלו. עם הזמן המיומנויות משתפרות והמתאמן משפר את היכולות הקיימות ומפתח יכולות נוספות. הטיפול קבוצתי פונה אל המכנה המשותף לכלל הקבוצה, לעומת אימון פרטני המאפשר להתאים את השיעור בצורה הטובה ביותר לצרכיו של המתאמן.

   

כיצד מסייע האימון בשיקום ומניעת כאב? אימון הקטלבלס אינו מחליף טיפול או התייחסות קלינית, אולם במקרים רבים הוא נמצא יעיל ככלי עזר לשיקום ולמניעת כאבים, משום שהוא מלמד את המתאמן לעבוד עם גופו באופן נכון, אופטימלי ולחזק אותו בהתאמה. למשל, כאבי גב תחתון, צוואר, חגורת כתפיים אגן ועוד עלולים לנבוע מגורמים שונים, כתוצאה מיציבה לקויה, מחוסר תנועה ומחוסר שימוש בכל טווחי ומישורי התנועה.

 

 

ייעוץ ותכנים באדיבות אורי הירש, יו"ר ארגון הקטלבלס בישראל, המעביר קורסים וסדנאות למאמנים ומדריכים לאימון פונקציונאלי בשיטת הקטלבלס  052-3206186

 

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בעולם כושר וספורט של bello תמצאו מידע עדכני על אימוני כושר, תוכניות אימונים, בבית ובמכון כושר, לצד מאמרים של מאמני ומדריכי כושר מוסמכים בנושאים הקשורים לכושר, ספורט ואורח חיים בריא. אם החלטתם להיכנס לכושר, או שאתם רוצים לשפר את הכושר הגופני שלכם - אתם במקום הנכון. עולם הכושר של אתר bello מביא לכם את מיטב הכתבות על כל תחום הכושר הגופני, לרבות תחומי אימון פופולאריים כגון אופניים, פילאטיסחדר כושרמאמן כושר אישיאימון כושר

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל