אומגה 3 כממתק לילדים – האמנם תחליף לבמבה?

הייתכן הדבר ששמן דגים יהווה תחליף אופטימאלי הן להורים והן לילדים כממתק לכל דבר? ריקי וינטרוב הצליחה לגרום לילדיה להתחנן ממש לקבל שוקולד חרובים מועשר באומגה 3 כתחליף לצ'ופר היומי שלהם על חשבון כל ממתק אחר

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: אילת בוגין, דיאטנית קלינית
מאת איילת בוגין, עריכה - ריקי וינטרוב

השבוע, רכשתי באחד מהפארמים קופסת טבליות שוקולד חרובים מועשרים באומגה 3. תשאלו למה?

כי זו הדרך שלי לצ'פר את הילדים שחופרים לי בראש שהם זכאים ל"הפתעה" היומית שלהם אז במקום לתת להם איזשהו ממתק נטול ערכים תזונתיים ומשמין העדפתי למצוא חלופה שאמורה להעשיר את התפריט היומי שלהם ולהעניק להם גם תוסף תומך בריאותית.

במקביל הדבר גם משמש ל"שוחד" היומי של ה"צופר" הממותק לו הם מצפים בכיליון עיניים לאחר ארוחת הצהריים.

זכור לי שאמא שלי הפליגה בשבחיו של תוסף אומגה 3 באחת מארוחות השבת באמרה שקראה שאומגה 3 עוזרת לחיזוק הזיכרון וההתפתחות אצל ילדים, אך מאחר ולא הייתי קשובה כל כך ועסקתי בהתענגות קולונרית ממוקדת בממולאים המענגים שלה לא יצא לי כל כך להבין מה התרומה הממשית של אומגה 3 כערך תזונתי ולכן ביקשתי את הדיאטנית שלנו אילת בוגין להרחיב את אופקיי בתחום זה ואני משתפת אתכם בתשובתה המתומצתת והברורה.

 

המחקר בנושא, החלה אילת להסביר, החל כשביקשו לחקור מה הסיבות לכך שאוכלוסיית האסקימוסים והיפנים נמצאה בריאה יותר משאר האוכלוסיות המתקיימות בעולם.

לאמיתו של דבר הם ניראים כולם כאנשים שהזמן אצלם עצר מלאכת כשהגיעו לגיל 20, והנשים כולן נראות צעירות מכפי גילן בעשור לפחות ושאותות הזמן חדלו מלתת בהן את סימניו כאילו לעשות לנו דווקא, לנו לכל אותן נשים שאינן ממוצא יפני או סיני.

אין זה פלא שהם נראים לנו צעירים ובריאים מכפי גילם, העירה אילת, כי מבדיקת תפריט התזונה היומי שלהן ומרכיבי המזון שעמם צורך באופן קבוע, הוכח על ידי חוקרים כי מתקיימים נתונים חד משמעיים ששתי אוכלוסיות אלו ניזונות בעיקר ממזון המבוסס על מוצר אחד בולט: דגים! והדגים עשירים בתוסף משותף אחד: אומגה 3!

 

לשאלתי מהי אותה אומגה 3 שכולם מדברים בשבחה נעניתי כי מדובר בקבוצה של חומצות שומן (מסוג: רב בלתי רוויות) החיוניות לפעילות תקינה של כל מערכות הגוף. יחד עם זאת, ופה ה"קאץ'": הגוף אינו יכול לייצרן לבדו ולכן חייב לקבל אותן ממקור תזונתי חיצוני.

 

בשנים האחרונות אנו עדים למחקרים שהראו כי תוספת יומית של אומגה 3 בכמות של 4-5 גרם ליום תורמת להתפתחות תקינה ולבריאות הכללית ומקטינה באופן משמעותי את הסיכון למחלות רבות בכל גיל ובכל שלב בחיים.

בנוסף, נמצא כי אומגה 3 מסייעת למיגור טריגליצרידים בגופנו. מדובר באותם שומנים שמקורם בסוכר.

לקיחת תוסף של אומגה 3 יכולה לגרום לירידה של 20% בכמות הטריגליצרידים.

אומגה 3 מסייעת גם במניעתן של מחלות דלקתיות תוך שיפור בתגובת המערכת החיסונית של צרכן אומגה 3. עוד נמצא כי אומגה 3 תורמת להקטנת הסיכון לחלות במחלות הבאות: דלקת פרקים, אסטמה, קרון, לופוס, כאבי מחזור, פסוריאזיס, דלקת חניכיים, בריחת סידן, אוסטאופורוזיס, סכרת וחלק מסוגי הסרטן.

 

מחקרים אחרים הוכיחו כי אומגה 3 מקטינה היפראקטיביות בילדים ותורמת משמעותית לירידה בחוסר שקט בקרב היפראקטיביים ובקרב נשים בהריון הדבר עוזר בפיתוח תאי המח בעובר. גם הרפואה הפסיכיאטרית נותנת לגיטמציה לאומגה 3 במחקריה ומראה כי צריכת אומגה 3 באופן קבוע עוזרת בצורה מוכחת להוריד בעיות שונות של חרדה ומצבי רוח דיכאוניים. מן הראוי אם כן לעודד צריכת מזונות המכילים אומגה 3 או פשוט להקפיד לאכול יותר דגים.

 

אך שימו לב: כשאומרים דגים הכוונה בעיקר לדגי ים צפוני הגדלים במים בעלי טמפרטורה נמוכה המעודדת את ייצור אומגה 3 בגופם ואלו אכן נמצאו במחקרים כעשירים יותר באומגה 3. דגים הגדלים בחוות דגים כגון בס, לברק, מוסר ופורל מצוינים לא פחות לאכילה היות ומגדליהם דואגים להעשירם באומגה 3 דרך שרשרת המזון שלהם תוך דאגה לויסות נכון של טמפרטורת המים בהם הם גדלים. שיטות גידול אלו עוזרים לאותם דגים נהדרים ליצר עבורנו את המרכיב העשיר הזה

(להבדיל מדגי הים הפתוח, לדגי הבריכה יש יתרון הנובע מכך שהם גדלים תחת פיקוח, הן מבחינת טיב המים, הן מבחינת איכות התזונה, הן מבחינת הפיקוח הוטרינרי והן מבחינת בקרת הטריות. איכות המזון שהם מקבלים מוכיחה שדגי בריכה לא נופלים מדגי הים בערכם התזונתי).


על-פי המלצות ארגוני תזונה ובריאות חשוב לשלב בתפריט השבועי 2-3 מנות דג העשירות באומגה 3 על מנת שהגוף שלנו יקבל את התוסף בכמות האופטימלית דרך תפריט המזון השבועי שלנו. ניתן לסכם בטבלא פשוטה למקרא את כמות חומצת שומן מסוג אומגה 3 (בדגי הבריכה) ל 100 גרם דג נקי.

 

סוג הדג

רמת אומגה 3

מוסר

0.32

פורל

1.62

בס

 1.5

לברק

 1.87

בורי

2.28


לא אוכלים דגים? אין בעיה. אומגה 3 נמצאת לאו דווקא רק בדגים אלא גם במוצרים מן הצומח לדוגמא:

בכף זרעי פשתן טחונים 1.9 גרם אומגה 3 (יש לשמור בפריזר על מנת לשמור על הערך התזונתי)
רבע כוס אגוזי מלך - 2.6 גרם אומגה 3
כוס פולי סויה מבושלים - 1 גרם אומגה 3

 

לאחר ארוחת הצהריים, כאשר נגשו אלי הזאטוטים והצביעו לכיוון קופסת שוקולד החרובים בתחינתם הקבועה "להפתעה", שלפתי בחיוך 2 טבליות שוקולד חרובים והענקתי להם בשמחה יוצאת דופן את המנה היומית שלהם שכללה שמן דגים!!! בתחפושת נהדרת של שוקולד חרובים. ובא לציון גואל.

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

   
לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל