שומנים ותרומתם לבריאות

השמן חשוב ביותר בתפריט היומי והמאוזן שלנו, הוא תורם לנו לבריאות ולטעם. איך לבחור נכון את השמן בו אנו משתמשים ואיך להשתמש בשמן בחוכמה

שומנים ותרומתם לבריאות (צילום: iStock)
חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: מערכת בלו

לשמן ושומן יש לרוב אסוציאציה שלילית. כי שומן זה שמן ושמן לא נחשב אופנתי או בריא, ובכלל: לשמן לא מיוחסות תכונות חיוביות, וזו בלשון המעטה. עם זאת, בכל זאת חשוב לדעת ולזכור שלשמן ישנן תכונות מצוינות, שגופנו לא יכול להסתדר בלעדיהן. לכבוד חג חנוכה, חגו של נס פח השמן, חשבנו שהגיע הזמן להציל את השמן מהתדמית השלילית שדבקה בו שלא בצדק ולהזכיר כמה מן היתרונות הבולטים שלו.

 

מתכונים מומלצים לחנוכה 2012

מתכון מצוין ללביבה אפויה ב-50 קלוריות בלבד תמצאו כאן


מתכון הלביבות של שומרי משקל

 

מתכון לסופגנייה ב-157 קלוריות בלבד

 

 

הבו לנו שמן טוב

  1. טעם - לא סתם הגלידה, השמנת והאבוקדו טעימים לנו כל כך.

  2. אנרגיה - השמן הוא מקור מצוין לאנרגיה! בכל גרם שמן יש 9 קלוריות. פי שתיים מהכמות המצויה בפחמימה ובחלבון!

  3. חימום הגוף.

  4. פעילות הורמונלית תקינה.

  5. ספיגת ויטמינים מסיסים בשומן – ויטמינים A, E, K ו D מסיסים בשומן. כמובן שוויטמינים אלה מאוד חשובים לתפקוד שלנו. ויטמין A, לדוגמה, חשוב לראיה, ויטמין D חשוב לבריאות העצם ובכדי שהוויטמינים הללו ייספגו בגוף הם זקוקים לסביבה שומנית.

 האם שמן זית הוא השמן הטוב ביותר?

אז מה הבעיה עם השמן?

הבעיה היא שהשומן משמין. מהר מאוד מגיעים איתו לכמות הצריכה המומלצת ליום, כי הוא הוא דחוס ועמוס בקלוריות עודפות. 

 

לגוף האדם יש יכולת אדירה לאגור שומן. וכך, כשאנחנו צורכים עודף של שמן ושומן, הגוף אוגר את השומן לקבלת עודף משקל והשמנה.

 

מעבר למראה הפחות אופנתי יש פה גם אספקט בריאותי מאוד חשוב. ההשמנה קשורה ישירות למחלות – מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, סוגי סרטן שונים ושאר חולות רעות.

 

איך נצרוך שמן בצורה נבונה?

  1. נעדיף שמן על פני שומן - בשמן, כמעט בכל שמן, יש אמנם כמות שומן גבוהה, אך באיכות טובה. במזונות מהצומח שתורמים שומן (שמנים למיניהם, אבוקדו, אגוזים, שקדים, טחינה ודומיהם) יש סוגים טובים יותר של חומצות שומניות. אלה הם חומצות השומן הבלתי רוויות. חומצות שומן בלתי רוויות אלה חיוניות לגופנו ומיטיבות עם בריאות הלב (כמובן שיש לצרוך אותן, במידה. בכל זאת, השמן עדיין משמין).

    לחילופין, במוצרים המכילים שומן מהחי כמו חמאה, שומן עוף ואיברים פנימיים כמו כבד, יש חומצות שומן פחות טובות – שומן רווי וכולסטרול. חשוב לציין שהכולסטרול נמצא רק במקורות מזון מהחי. הוא לא נמצא בשמן הצמחי באופן טבעי.

  2. נמדוד את כמות השומן שאנו מוסיפים – נוסיף שמן לסלט באמצעות כף או כפית, נמדוד את כמות השמן המוספת לתבשילים ובטיגון ועוד.

  3. נשווה בין השמנים באמצעות תויות מזון - נבחר את מזונות עם פחות שומן ועם פחות שומן רווי וכולסטרול.

  4. נעדיף שמן צמחי - על פני שומן מהחי.

  5. נעדיף אפייה - על פני טיגון.

 

מומחי "שומרי משקל" מציינים שחג החנוכה, חג השמן (הטוב) הוא הזדמנות מצוינת לשילוב השמן בצורה בריאה וחכמה – מתבלי שמן זית, סלטי אבוקדו וטחינה ושילוב אגוזים ושקדים בסלטים יתרמו טעם, בריאות והנאה.

 

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל