מה משותף לסמים ודיאטה קיצונית?

לטענתה של החוקרת הצרפתיה, ואלרי קומפאן, תחושת הרעב הוא ה"סם" הממכר של האנורקסיה וכנראה פועל באותה דרך שבה פועל סם ממכר רגיל על האדם המסומם.

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: ערן וינטרוב

 

 

 

לטענתה של החוקרת הצרפתיה, ואלרי קומפאן המשמשת חוקרת בכירה ב CNRS היוקרתי (Centre National de la Recherche Scientifique) תחושת הרעב הוא ה"סם" הממכר של האנורקסיה וכנראה פועל באותה דרך שבה פועל סם ממכר רגיל על האדם המסומם.

 

רוב הסמים בעצם פעילותם משפיעים על "מעגל התגמול הטבעי של המוח" ובמיוחד על המרכז המכונה Nucleus accumbens (מרכז או גרעין העונג).

 

הסמים מעלים את רמת הפעילות הכימית של הנורוטרנסמיטרים (המוליכים הבין-עיצביים) במוח והם יוצרים הרגשה של סיפוק והנאה למשתמש בהם.

 

במקרה של הימצאות הפרעות אכילה נוצר בזמן הדיאטה, חומר שמשפיע על המוליכים העצביים במוח שנקראים דופאמינים שמתחילים לפעול בצורה אגרסיבית על מוחו של האדם. פעולת "שחרור" הדופאמינים יוצר גם הרגשה טובה ויחד עם זאת גם מדכא את התיאבון.

 

הסובלים מאנורקסיה, למרות שאינם אוכלים, לא מפתחים תיאבון בכלל, אלא ההפך.

זוהי הוכחה ברורה של פעילות בלתי נורמאלית של מערכות התגמול במוח.

 

קומפאן מצאה הוכחות בניסויים שנערכו על ידה והם מוכיחים לטענתה שהפרעות מוחיות הן הסיבה האמיתית המובילות למחלת האנורקסיה. היא הוכיחה מדעית כי מהלך דיאטה אגרסיבית אחראי לייצור מוליכים שנקראים CART ואלו הם אשר מדכאים את התיאבון.

ה CART פועל בדיוק באותה דרך שבה משפיעים סמים כמו הרואין על המוח. מוליכים אלו יוצרים מצב שבו האדם מתחיל לקבל את עובדת חוסר המזון כתגמול חיובי וכתוצאה מההתפתחויות אלו במוח אותה תחושת רעב הופכת להרגשה ממכרת.

 

"אנורקסיה", טוענת ואלרי קומפאן, "יכולה להפוך להתמכרות ונראה לנו שהיא התוצאה של אותו סוג מנגנון שמופעל עם לקיחת סם ממכר".

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל