מנסה לרדת במשקל ולא מצליח?

אולי אתה סובל מגרגרנות לילית, אכילה לא מבוקרת ולא מודעת בשעות הערב והלילה? פנינו לעזרתה של הדיאטנית הקלינית, אילת בוגין וביקשנו את עזרתה במציאת טיפים מתאימים להתגבר על הבעיה. היא הציעה לנו עשרה. אנחנו מגישים אותם לכם...

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: אילת בוגין, דיאטנית קלינית

עיון בויקיפדיה תחת ערך "גרגרנות" מסביר כי גרגרנות היא סוג של התמכרות או צריכת יתר של מזון, שתייה או חומרים משכרים עד כדי בזבוז. יתרה מזאת, על פי הנצרות נחשבת הגרגרנות לאחד משבעת החטאים - תאווה לאוכל או מניעתו מאחרים.

הקומדיה האלוהית של דנטה גורסת כי גרגרנים נשפטים למעגל השלישי של הגיהנום, שם כעונש, בהתאם לחטאם, עליהם לאכול בוץ ולכלוך.

מגעיל נכון? בדיוק, רק שכאן העונש הוא "לא פחות קשה": גרגרנות יכולה להוביל אותנו לעלייה משמעותית ולא תקינה במשקל והיא נכנסת תחת קטגוריית הפרעות אכילה שמזיקות לגוף האדם. ביקשנו מאילת בוגין, דיאטנית קלינית, להסביר לנו קצת יותר אודות התופעה.

 

"גרגרנות לילית יכולה להופיע בזמנים שונים ובסיטואציות שונות" טוענת איילת וממשיכה, כמו לדוגמא: כשחוזרים הביתה בסוף יום עבודה ארוך ומפרך ומרגישים רעב, או כי לא אכלנו מספיק במהלך היום ואז מתיישבים מול הטלוויזיה , עייפים ומותשים ומתחילים לחשוב על אוכל.

ישנם אנשים שלא מצליחים להירדם בלילה... מטיילים בבית ובסוף כמעט תמיד פוגשים את המקרר. אפילו קימה לא מתוכננת באמצע הלילה כי הילד בוכה או שיש צורך לגשת לשירותים מעוררת אצלם את תחושת הרעב.

או אז מתחילה חגיגות הזלילה הגדולה: פיצוחים בהתחלה ("אני אטעם רק מעט"...), "הקצת הזה" לא ישבור לי את הדיאטה והופ, הי מה קרה פה? נשארת עם שקית ריקה ביד וכל חבילת הפיצוחים חוסלה תוך דקה. מיד אחר כך עוברים אל הגלידות (שבכלל קנינו למסיבת החג של הילדים בגן), אבטיח עם גבינה מלוחה (אבטיח? אבטיח זה הכל מים וגם סוכר) והגבינה היא רק 5 אחוזי שומן (רק למאה גרם!!!) ועוד ביס מפה והנה התחסלה העוגה של "אמא שבת" של הילדה ליום שישי בגן... ובקיצור - כל מה שמוצאים במקרר מתוק או מלוח, הכל הולך אל תוך הפה ונלעס בסגנון ולס וינאי של טעימה מפה וטעימה משם או יותר נכון לדייק ולומר כי זהו מחול שדים ממש.

 

קיימות מספר סיבות להתפרצות הגרגרנות ויש קשר ישיר לעולם הפסיכולוגיה: לחץ בעבודה, עייפות, שעמום, מתח נפשי או גורם פיזיולוגי. מחקרים מצאו שארוחות בלתי סדירות, כמו הנשנוש הלילי, קשורות בתנגודת לאינסולין ולהן הסבר: כאשר הגוף בעודף משקל מופרשות רמות גבוהות של אינסולין ומשום כך הגוף מאותת לנו לאכול יותר מזון מתוק והאדם נגרר אל תוך מעגל שקשה מאוד להפסיקו ולצאת ממנו. מצב של גרגרנות דורש טיפול במישורים הקשורים ומשלימים ביניהם המישור הפסיכולוג והמישור הקשור לתזונה ודיאטה.  

 

גרגרנות לילית, אכילה לא מבוקרת בשעות הערב והלילה

 

הנה מספר טיפים הקשורים למישור ההתמחות שלי שיעזרו לכם להעביר את הלילה בשלום, כשהסוד המרכזי נעוץ בראש ובראשונה בתכנון:

  1. בדרך הביתה כדאי לאכול משהו קטן על מנת שלא נגיע הביתה רעבים ולחוצים. מה זה 'משהו קטן'? פרי טרי, חטיף בריאות או שתייה. שתית מים מרובה עוזרת מאד בתחושת השובע.
  2. חלקו מראש את מספר הקלוריות היומיות שהקצבתם לעצמכם על מנץ ש"יישאר" לכם עודף קלוריות לאכול בערב.
  3. הזדמנות טובה לזמן איכות עם המשפחה הנה ארוחת הערב המשפחתית, הדבר בהחלט מאפשר מתן של דוגמא אישית לאכילה נכונה לילדים.
  4. אכלו בתחילת הארוחה מזון חם כמו מרק או ירק מבושל. מאחר וסוג של מזון חם אנו נוטים לאכול לאט יותר, התוצאה שמתקבלת היא שמרכז השובע שלנו מספיק לקבל אותות מן מהקיבה שאנחנו אוכלים.  
  5. כשעה לאחר סיום ארוחת הערב צאו לפעילות גופנית: תוציאו קלוריות במקום להכניס. שימו לב כי בעבור שלושת רבעי שעה בה נעשית פעילות מאומצת יש להזין את גופנו במנה כפולה של חלבון על מנת לבנות שריר על חשבון שומן.
  6. יש להוציא מזונות ופיתויים המכילים קמח לבן וסוכר מהבית. (פרט לעוגה קטנה לשבת, ואם נשארה חתיכה ממנה רצוי אותה להקפיא).
  7. הצורך לנשנש לא עובר בקלות אך אם מכינים צלחת יפה של ירקות טריים פרוסים לחתיכות על משטח השיש או על השולחן בסלון כגון: פטריות טריות, קולורבי, גזר מלפפונים ועוד אחרים החשק לאכול מהם כבר יגיע, הרבה יותר בקלות ובמהירות מאשר כשאלו נמצאים עמוק בתחתית המגירות במקרר. הירקות מכילים סיבים תזונתיים ומינרלים אשר מאזנים את הגוף, כך גם יפחת הצורך למתוק. אפשרות נוספת: להכין פופקורן דל שומן בכמות של 2 כוסות, או 20 יח ביגלה מקמח מלא.
  8. גלו שליטה באכילה כמו שאתם מגלים שליטה בעבודה, בלימודים או בגידול הילדים. אין סיבה שלא תשברו את האכילה האוטומטית הנובעת מכעס, שעמום או תסכול, והחליפו אותה בהתמודדות עם תוכן מהותי ומעשיר כמו למשל: הירשמו ללימודים מעניינים, לחוגים צאו לסרט, קראו ספרים, יזמו יציאה עם חברים או כל פעילות אחרת העשויה להפחית את התלות שלכם במזון ובאכילה הלילית.
  9. תנו לעצמכם חיזוק חיובי:
    • חיזוקים מחברים שיתמכו בכם על הרגלי התזונה הנאותים שאתם מסגלים לעצמכם.
    • חיזוקים ומשוב עצמי כתוצאה ממעקב אחרי גרף המשקל שלכם.
    • דמיינו את תהליך מדידת הבגד החדש שתיקנו לאחר הירידה במשקל.
    • תשלומי קנסות שתקנסו את עצמכם בעקבות הפרה של החוזה שלי עם עצמי.
    • חישבו על החיזוקים שתקבלו מהדיאטנית והתענגו על מילות השבח.
    • התחילו לתכנן כבר כעת  את הטיול הבא, תוך מחשבה: כמה יהיה טוב ללבוש בגד ים.
    • ערכו רשימה מסודרת שתוכנה יכללו את הסיבות שלכם להרזיה.
  10.  

    ובנוגע לכל מה שקשור באכילה בשעות לילה מאוחרות יותר:

     

  11. עצרו והחליטו מראש מה אתם אוכלים לפני שפותחים את המקרר. תאפשרו לעצמכם סנדוויץ' נוסף, זה בהחלט עדיף מלאכול את כל המקרר. אפשרות נוספת היא להכין מראש צלחת עטופה במספר רב של שכבות ניילון נצמד וכך עד שפותחים ומגיעים לצלחת החשק הגדול לזלילה מופחת והראש מתחיל להכיר במשמעויות הזלילה ותוצאותיה. אפשרות נוספת להיכנס לאינטרנט לקבוצת תמיכה לאכלנים ליליים ולהתחיל לכתוב. ככה הידיים עסוקות ולמזון יהיה קשה לקפוץ אל תוך הפה...

 

 לסיכום: שינוי של פעולה אוטומטית הנה משימה קשה, אך בעבודה מאומצת על עצמכם ההצלחה מובטחת!

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל