האם מוצרי הדיאט באמת תורמים לנו לדיאטה?

גליה פינקל על מוצרים דלי שומן (חלביים ובשרים) ומוצרי הדיאט שאמורים לעזור לנו לדיאטה

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: גליה פינקל, דיאטנית קלינית

 

 

 

ההמלצה לצריכת שומן ליום היא כ 30% מסך הקלוריות היומיות. 7-10% מהן צריך להגיע משומן רווי.

 

מהו אותו שומן רווי והיכן הוא נמצא?

שומן רווי נמצא בגדול בכל המזונות שמכילים שומן, אך ריכוז גבוה שלו נמצא במזונות המגיעים מהחי. כמו למשל בשרים, עוף ודגים , ביצים, חלב ומוצרי חלב.

שומן רווי כידוע מעלה כולסטרול רע בדם. ולכן יש לצרוך ממנו בצורה מתונה על מנת למנוע מחלות לב וכלי דם.

 

בתזונה דלת שומן נשתדל לצרוך בשרים רזים, כמו עוף ללא עור, הודו , בקר- חלקים רזים ולהימנע מהאיברים הפנימיים, קבב, המבורגר, נקניקיות, כבש, עגל וכדומה. ביצים היה נהוג להגביל עד היום, בתקופה האחרונה יש מחקרים שמראים שהשומן הרווי בביצה אינו בכמות גבוהה ולכן אין צורך בהגבלה חריפה שלהם.

 

נותרנו עם מוצרי החלב. כמה אחוז שומן נחשב דל שומן? 0% או 5% או 20%?

בתזונה הטבעית הקלאסית, כל מוצר מתחת ל - 10% שומן נחשב לדל שומן.

בתזונה הקלינית נהוג לומר שעד 5% שומן במוצרי חלב זה נחשב דל שומן וחלב ניגר עד 1% שומן.

כיוון שהמודעות לתזונה עולה, מפחידים אותנו ממגפת ההשמנה חדשות לבקרים וכל תעשיית מזון גדולה רוצה להתהדר במוצריה הבריאים והדיאטטים יצרו במיוחד עבורנו את מוצרי הדיאט.

 

מהם אותם מוצרים?

"דיאט" ע"פ ההגדרה אלו הם מזונות נטולי שומן וסוכר. ממותקים בממתיק מלאכותי. האם הם טובים לנו? מיד נדע.

 

איזה אחוז שומן הוא האידאלי עבורינו מבחינה בריאותית?

אם נלך למקור, לחלב האם, וגם לחלב הפרה, אחוז השומן שם הוא 3.8. זה אחוז השומן האידאלי לספיגת ויטמינים מסיסי שומן כמו ויטמין A, ויטמין D . כיוון שויטמינים אלה מסיסים בשומן והם צריכים סביביה שומנית על מנת להיספג. אותו דין גם בספיגת הסידן, שמצריך סביבה שומנית לספיגתו. לכן הספיגה של הסידן ממוצרי 0% שומן תהיה פחותה יותר.

בסה"כ מוצרים עם אחוזי שומן בין  3-5% נחשבים ואופטימאליים ביותר לספיגת הסידן.

 

האם מוצרי הדיאט מומלצים?

ראשית נסתכל על אוכלוסיית השמנים שלנו הצורכת מוצרי דיאט לרוב- והיום מוצרים דיאטטים יש בשפע: גלידה דיאט, לחם דיאט, יוגורט דיאט, שתייה דיאט.

האם מאז המצאתם הגאונית אנחנו כחברה רזינו? האם הכרת אדם שמן שזה גרם לו לרזות? אפשר לומר שההיפך הוא הנכון. ולמה זה?

 

לעיתים הדיאט "זול" קלורית אך במעט מהמוצר המקורי, אך בתחושה שלנו אכלנו "דיאט" ולכן "מותר" לנו לאכול אח"כ הרבה כדי להשלים. וכשאנו משלימים אנו משלימים בריבית.

ברמה הפסיכולוגית מוצר דיאטטי שגם אינו טעים (בד"כ הם פחות טעימים מהאוכל האמיתי, אל תשקרו לעצמכם) גורם לרעב פסיכולוגי. יש לי מטופלות שכל השבוע שומרות על דיאטה, "אוכלות דיאט" ותחושת המיסכנות שלהן עולה- ואז כשמגיע סוף השבוע (בגלל שאכלו כ"כ "טוב") הן בתחושה שמותר להן לחגוג ואז החגיגה היא גדולה כמו התנפלות ומכאן מתרחשת השמנה. אופציה אחרת, טובה יותר היא לאכול רגוע וטעים ונורמלי במשך השבוע, לא לצבור חסכים לסוף שבוע וגם בו לאכול בצורה נורמלית ומאוזנת.

 

כמו כן, למוצרי הדיאט מכניסים ממתיקים מלאכותיים, שהם אינם בריאים. והם נמצאים היום בשכיחות עולה בתפריט שלנו גם במזונות שאנו לא מודעים להם- אפילו בלחם, בכדורים ועוד.

 

 

אז מה להימנע ממוצרי חלב מעל 5% שומן?

ממש לא! אם אתם בריאים ואין לכם בבדיקות הדם כולסטרול גבוה, סביר להניח שאכילת פיצה מידי פעם לא תגרום לנזק וגם לא מריחה של גבינת נפולאון על הלחם.

 

אכילה נורמלית היא אכילה שמשלבת הנאה ושובע. אין סיבה להימנע מאוכל שהוא אחת מהנאות החיים. להבדיל מאכילת יתר שגורמת פיזית לתחושת כובד, כאבי בטן עד כדי היחנקות, תחושה שהיא כבר לא נעימה בכלל. חשוב להקשיב לבטן ולזהות מה האוכל עושה לנו בגוף. וכמה אנו רוצים לאכול.  אם אכילת מוצרי חלב גורמת לנו לליחה, כאבי בטן וכדומה, כדאי מהמקום הזה לשקול  לצמצם את אכילתם. וגם כמובן למצוא להם תחליף ברמת החלבון והסידן. אבל אם אכילתם נעימה לנו, ונאכל מהם בצורה מאוזנת, לא אמורה להיווצר שום בעיה.

 

טיפ:

מומלץ לבחור מוצרים בהם רמת הנתרן (מלח) נמוכה ורמת הסידן גבוהה. ע"פ רוב לצרוך תזונה שהיא דלה בשומן רווי.

 

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

   
לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל