דיאטה לפסח

דקה לפני ליל הסדר אנו עוצרים לרגע ושואלים: איך עושים דיאטה לפסח? מה כדאי לאכול בערב הקודם לערב החג מבלי לשבור דיאטה? כיצד להתנהל מבחינה תזונתית מבלי לאמץ מראה של מקרר? הדיאטנית איילת בוגין עונה לנו על קצת יותר מארבע קושיות

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: אילת בוגין, דיאטנית קלינית

שאלנו 100 איש מה הכי "נישמע" להם הכי שווה לאכול בחג הפסח. נחשו מה היתה התשובה? זהה "בול" לזו של אשתקד, וכמובן נטול נגיעה לכל קונספט דיאטטי. את המקום הראשון קטף המאכל הלאומי של החג: המצה עם השוקולד.

 

הכי יהודי שיש: מצה עם שוקולד

 

100 איש נכללו במדגם המהיר שערכנו בו הם התבקשו לענות על שאלה אחת: מה הכי "שווה" לאכול בפסח מכל מאכלי החג. 

78 אחוזים מהנשאלים דירגו את המצה עם השוקולד במקום הראשון. ו... לא... הנשאלים אגב לא היו קטינים, אלא מבוגרים מעל גיל 18. יתר הנשאלים הלכו על לביבות מצה מטוגנות בבלילת ביצה וכמובן שלא אכזבו אותנו אוהדי ה"גפילטפיש". מסתבר, שיש קהילות שלמות בארץ שפשוט אוהבות את קציצות הדג המסורתיות הללו. הנה רעיון לפתיחת קבוצה בפייסבוק העולמי.

בחירת האוכל ה"לאומי" של החג: מצה מרוחה בשוקולד (חלק טענו להעדפת ריבת תות אגב), לא עורר תימהון מיוחד בקרב אנשי צוות המגזין היות וזכורה לנו העדפה זו גם בתוצאות הסקר שערכנו בשנה שעברה. אבל יחד עם זאת, אנחנו פה גם כדי להזכיר שהתענוג הזה אולי זול בכיס יחסית אבל יקר מאוד מבחינת השומנים והקלוריות.

הנה "בום" ראשון במיוחד בשבילכם: התענוג עולה כ-540 קלוריות בממוצע, ולשבוע מהסנדוויץ' היקר הזה אתם ממש לא תזכו.

 

שומרים על סטטוס קוו

 

לדברי הדיאטנית, איילת בוגין, חג הפסח (במיוחד) גורם לדאגה אצל רוב האנשים הנמצאים תחת משטר תזונתי, כאשר כל משאת נפשם הינה לעבור את חג החירות מבלי שיעלו במשקל. ובכן, אנשים יקרים הסכיתו וזכרו כי המטרה שלכם בתקופת החגים היא לאו דווקא לרדת במשקל אלא לעשות מאמץ בכדי לשמור על יציבותו ובכך לדלג על חוויית "עליית המידה במכנסיים".

 

מילת המפתח היא תכנון תזונה נכונה לצורך שמירה על דיאטה, וכשם החג גם כאן המילה "סדר" תופסת מקום של כבוד. אין סיבה לעלות במשקל אם ידעו בני העם הנבחר לתכנן את התפריט היומי במהלך ימי החג, לפניו ולאחריו.

 

ראשית עלינו להיות מודעים ל"מחירי" המאכלים, משמע כמה קלוריות הם מסווים בתוכם.

לדוגמא:

1 מצה נטולת ממרח כלשהו, מכילה 140 קלוריות, לביבה אחת 200 קלוריות לפחות, "שלוק" מחרוסת תורם ל"סל החג האנושי" כ-90 קלוריות, וחתיכת עוגה (כי "חייבים" משהו על יד התה...) החל מ-200 קלוריות עד 500 קלוריות תלוי באיזה סוג של עוגה מדובר. 

 

"מי שחושב לעצמו שיתחיל בדיאטה אחרי החג סביר להניח שבאותה נשימה גם תהיה לו סיבה שלא להתחיל לשמור על תפריט מאוזן ונכון כבר מעכשיו" מוסיפה בוגין.

 

מילת המפתח: תכנון

  

בפתחו של החג הכי משפחתי של השנה ביקשנו מאיילת בוגין לתת לנו הנחיות וטיפים. הנה כללי ההתנהגות לתזונה נבונה במיוחד לכבוד חג הפסח. נסו לשמור על החוקים וכך תזכו לבונוס של שמירה על דיאטה ויציבות המשקל:

1. הימנעו מלאכול ערב לפני ליל הסדר את המנה הבשרית המצויה אצלכם בתפריט היומי בדרך כלל.

2. ביום ערב החג מומלץ לאכול לפי התפריט הבא:

  • ארוחת בוקר: סלט ירקות+ כפית שמן וכף גבינה 5%.
  • ארוחת ביניים: פרי.
  • ארוחת צהריים: מרק ירקות + תפוח אדמה אחד.
  • ארוחת ערב החג: מקערת הסדר השתדלו לטעום בלבד. איכלו לאט ולעסו הרבה. נסו לאכול דווקא מהאוכל שאינו קיים בדרך כלל ב"מטבח" שלכם. השתדלו לאכול כמה שפחות מהקינוחים והעוגות.

זכרו: לא חייבים לטעום מהכול, ואל תשננו את המשפט "חבל על אוכל שנזרק", האוכל לא ניזרק הוא פשוט יחכה במקרר למישהו אחר שיאכל אותו, ועדיף שזה לא יהיה אתם.

 

טריק מצוין שנכון לאמץ בעיקר כשיוצאים למקומות הכוללים אירוח קולינארי רחב במיוחד הוא להגיע שבעים לארוחת החג. (תקף גם לאירועי בר מצווה חתונות ובריתות). ככלל, רצוי לא להסתובב רעבים היות והדבר עלול לגרום כמעט בוודאות לנפילה ולטריפת "חטאים" אסורים שישבו לכם טוב לא רק בבטן אלא גם על המצפון.

 

השתדלו להרבות בשתיית מים ורצוי לגמוע בין 10 ל 12 כוסות. ניתן לשלב עם משקאות דיאטטיים.

 

יין לאליהו הנביא ובוסית קטנה גם לי

 

בקשו כוסית קטנה עבור היין שלכם. כך תוכלו גם "להתקמצן" בשתייתו.

סיימתם לאכול?! מצוין זה הזמן לשחרר את הרגליים ולעזור למארחת לפנות את הכלים. היא עבדה קשה כל היום, יהיה נחמד לתת לה יד וכך גם להימנע מ"נישנושי" הרגע האחרון. הם בהחלט מיותרים.

במהלך החג השתדלו להימנע מאכילת מצות. ואם יש צורך אז דאגו לקנות מצות קלות, הן עדיפות על המצות הרגילות.

 

תם הסדר אך לא נישלם

  

במהלך החג עלינו להימנע מאכילת חמץ ולכן מציעה איילת בוגין עסקאות קומבינציה לתפריטי תזונה שיעזרו לכולנו לשמור על "שפיות המשקל":  

 

הצעות לארוחות בוקר: כל אחת מונה 220 קלוריות:

  • חצי אשכולית, חצי מצה, כף גבינה 5%, רבע כוס חלב 1%.
  • יוגורט ביו פרו, חצי מצה, כף אבוקדו רבע כוס חלב 1%, כוס תותים.
  • לביבת מצות, כף גבינה, רבע כוס חלב.
  • חביתית גבינה, רבע כוס חלב, יוגורט.
  • סלט+ כפית שמן, כף טונה, חצי מצה, רבע כוס חלב.

הצעות לארוחת צהריים: כל אחת מונה 300 קלוריות:

  • מרק פטריות, 100 גר' חזה עוף בגריל, סלט ירקות,סלט פירות.
  • מרק עוף, 100 גר' עוף בגריל, תפוח אדמה אפוי, תפוח.
  • מרק ירקות, 100 גר' דג, תפוח אדמה אפוי, סלט חסה, תפוז.

בתיאבון וחג שמח!

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל