איך בוחרים מאמן כושר לילדים ונוער?

איך נבחר לילדים שלנו מאמן כושר אישי? מה הדברים שעלינו לברר ולאילו פרטים עלינו לשים לב בשיחת ההיכרות הראשונית עם המאמן? חוג קבוצתי אאוט אימון אישי אין. המדריך לבחירת מאמן כושר אישי

מאת: ארד סקוול

עליית המודעות לעניין הכושר והספורט בקרב ילדים ובני נוער הביאה עמה גל של ביקוש למאמנים אישיים.

לא אחת, כששואלים ילד/נער שעוסק בספורט באופן קבוע, מי האדם שמשפיע עליו הכי הרבה ומעניק לו השראה, התשובה שניתנת לרוב מיידית היא: "המאמן שלי".

 

יכול זה להיות שמדובר במאמן הכושר שלו או מאמן הספורט בענף מסוים בה הוא מתמחה, הנקודה בכל מקרה היא שאישיות הילדים נבנית הרבה בזכות מאמניהם האישיים בגיל הצעיר.

 

אישיות כריזמתית

מחקרים מוכיחים כי לא המקצועיות וגם לא הידע הם שמשפיעים ראשונית על הילדים, אלא אישיותו הכריזמטית, התומכת, המפרגנת וגם... זו שלעיתים נוזפת כשצריך, הם אלה שכובשים את הילד המתבגר.

 

היום, בעידן הטכנולוגיות האינסופיות, הפיתויים הוירטואליים, החתירה לנוחות ולעושר, וההשפעה החברתית, כל אלו גורמים לילדים לחשוב לעיתים כי העיסוק בספורט הוא נחמד אבל לא נחוץ ביותר להתפתחות תקינה של חייהם.

 

בשנים האחרונות ישנה מגמה גוברת בקרב ילדים ונוער לגבי הבנת הצורך בעיסוק ספורטיבי קבוע.

ילדים החלו להיות מודעות גבוהה כלפי עצמם: כלפי המראה, הסטאטוס החברתי ובריאותם. ילדים מבינים כעת יותר מתמיד שמראה חיצוני והופעה נאה הם מרכיבים חשובים ביותר להצלחה.

 

בעולם התחרותי של היום גם ילדים רוצים לנחול הצלחה ושואפים להיראות טוב, להתלבש יפה, לקבל מחמאות ולהיות מקובלים בחברה, וספורט וכושר הינו גורם מרכזי ביותר בהגעה והשגת המטרות שציינו לעיל.

 

למה חשוב מאמן כושר לילדים ונוער?

מאמני כושר יש בשפע, השאלה מהו טיבם.

 

מעטים מאמני הכושר הטובים המתמחים באימוני ילדים ונוער. מאמן כושר אישי שעובד עם אוכלוסיית ילדים ונוער חייב להבין וליישם את גודל הציפיות ממנו. הוא חייב להיות מוכשר מספיק לאמן אוכלוסייה מגוונות שכזו באופן שמקביל לחניכת ילדים בבתי ספר. תפקיד המאמן בגיל זה, הוא להציב קודם כל, את הכישלון באופן פרופורציונאלי בתוך דרכו של הילד \נער.

 

ברגע שמאמן יגיב אישית או רגשית מידי הוא בעצם לא מהווה שום קול של הגיון בריא וביטחון בעולמו של הילד וכמובן שזה יגדיל בעתיד את הפחד והחשש של הילד בהתמודדות ספורטיבית כלשהי.

 

מרכיב נוסף שנציין בחשיבותו של מאמן כושר לילדים הוא העובדה שבניית מסורת של ספורט בגיל הצעיר תהווה פקטור חשוב ביותר בחייו של הילד בהמשך הדרך. ככל שהילד "יטעם" טעימות ספורטיביות מהנות בגיל הצעיר כך יגדל ויבין את חשיבות אורך החיים הבריא ויתאהב בו.

 

מאמן כושר טוב ידע להקנות לילד ערכים בריאותיים חשובים ביותר להמשך הדרך. הטבעת האהבה בקרב הילדים לספורט ולפעילות גופנית, היותו חבר טוב ואוזן קשבת בכל עת, יעזרו להפוך את התחביב לדרך חיים ממשית. מאמן טוב מהווה לא אחת מקום מפלט ואוזן קשבת, הוא תומך ודוחף את הילד לשאוף להצלחה. כיום, מאמן הכושר העובד עם הילדים הופך להיות "הורה" וזאת עובדה שיש לכבד ולא לקחתה כמובן מאליה.

 

אחריות גדולה

מאמן אשר בוחר לסלול את דרכו המקצועית בעבודה יחד עם ילדים, חייב להבין את האחריות הנופלת על כתפיו ולהיות מוכן להיות אחראי, מגוון ככל האפשר מבחינת רעיונות, בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה ויכולת מקצועית מעולה.

 

למה עדיף מאמן אישי על אימון בקבוצה?

בעבודה עם ילדים, העבודה הפרטנית עדיפה על עבודה קבוצתית מכמה סיבות:

ילד אוהב שמעניקים לו תשומת לב ושהוא עומד במרכז. העובדה שמאמן הכושר הוא רק "שלו" במשך שעה שלמה מעניקה לו הרגשה של זכות ויתרון על אחרים.

 

הלמידה היא אישית וקרובה והסיכוי שיפנים ידע היא גבוהה יותר כאשר הדבר נעשה באופן אישי. המאמן יוכל להתמקד ביותר משימות כאשר יעבוד "אחד על אחד" עם ילד, להבדיל מאופי אימון קבוצתי, שם ריכוז המאמן מתחלק לכמה וכמה ילדים וכתוצאה מכך רמת האימון יורדת מעט ומין הסתם שגם רמת תשומת הלב האישית.

 

מאמן אישי יוכל לתקן טעויות בצורה מהירה וטובה יותר, וכך לקדם את הילד בצורה פרטנית ואישית יותר ולקטוף את הפירות אף מוקדם יותר.

 

למי מומלץ במיוחד מאמן אישי? 

העיקרון דומה וזהה לסיבה שמבוגרים שוכרים מאמן אישי. מאמן אישי מתאים לאדם שזקוק לדחיפה אישית לבצע פעילות ספורטיבית וידרבן אותו להשיג את המטרות באופן מתקדם ופרטני.

 

אימונים אישים לילדים מומלצים במיוחד לילדים שחשים שיש להם קושי להתחבר לקבוצה או שיש להם בעיה שדורשת יחס פרטני. לא כל ילד יודע ומסוגל להתמודד עם חשיפה קבוצתית ומשימות קבוצתיות. אימון אישי לילד יכול ליצור אצלו ביטחון עצמי ולעודד אותו להתחבר עם בני גילו ולהשתלב.

 

איפה למד מאמן הכושר ומהי ההסמכה שלו?

ישנן מספר מוסדות אקדמאיים מכללות ובתי ספר בארץ שמכשירות מאמנים אישיים. 

מאמן כושר חייב להיות מוסמך מקצועית לעבודה כמאמן כושר. רצוי שגם תהיה לו התמחות בעבודה עם ילדים.

היותו בוגר מספר מגמות וקורסים שמקנים לו קשת מקצועית רחבה יותר עדיפה תמיד.

 

דבר נוסף חשוב לא פחות זה נושא הניסיון המקצועי. ניסיון בעבודה עם ילדים הוא הבסיס החשוב ביותר להצלחה.

כל ילד הוא עולם ומלואו וככל שהמאמן יהיה בעל ניסיון רחב יותר בעבודה עם מגוון גדול של ילדים כך יהפוך למאמן טוב יותר, מבוקש יותר, ומצליח יותר.

 

ניסיון לא תמיד נמדד בשנים אלא באיכות וגיוון העבודות שבהם התנסה המאמן ומומלץ לבחור במאמן בעל ניסיון עבודה עם מגוון רחב של אוכלוסיות ילדים.

 

ביטוח ואחריות מקצועית

חשוב לבדוק מראש עם המאמן אם יש לו פוליסת ביטוח שנקראת: אחריות מקצועית. מאמן טוב נמדד ביכולתו להבטיח את בטחון ילדכם ושלא לוקח סיכונים מיותרים, ומבטח את עצמו ואת לקוחותיו "הקטנים". פוליסת ביטוח מתאימה תכסה מראש כל נזק ומפגע חלילה במיקרה תאונה וזה גם מראה שמדובר במאמן רציני ומסודר.

 

בקשו המלצות

גם נושא ההמלצות מהווה החלטה חשובה שהורים צריכים להתחשב בה לפני בחירת המאמן. אל תתביישו לבקש לשוחח עם הורים שילדיהם התאמנו או מתאמנים עם המאמן ושמעו חוות דעת של נסיינים.

 

קליק עם המאמן

החלטתם לקבוע פגישת היכרות עם המאמן המיועד? בקשו להיפגש עם המאמן כשילדכם נוכח. למדד ה"קליק" חשיבות עליונה היות והקשר בין המאמן למתאמן יבטיח המשכיות ומדד להצלחה עתידית.

 

פגישת היכרות רצוי שתתרחש במקום "ניטרלי" ונקי מהפרעות הסביבה כך שכל תשומת הלב תופנה אל הילד.

 

פגישת היכרות עם המאמן

ילד שמתוכננת עבורו פעילות כושר ספורטיבית עם מאמן אישי מגיע בדרך כלל בשל שתי סיבות נפוצות: בשל רצונו האישי להתאמן או, בשל רצון הסביבה הקרובה שלו שיתאמן, ואומר: הורים ו/או דרישות סביבתו. אי לכך חשוב להבין בדיוק מה סיבת הפנייה ומה מטרת האימון. אם מדובר ברצון הילד אזי חשוב להבין מה מטרותיו של הילד, ומה הוא מסוגל או יכול לבצע על מנת להשיג מטרות אלה בהצלחה.

 

במידה והפגישה נובעת מהבעת רצון הילד להתחיל להתאמן עם מאמן אישי, יהיה אפשר להבין הרבה יותר מהר מה הביאו להחלטה מסוג זה. מצד שני, אם מדובר באימון שלא הילדים וההחלטה באה "מלמעלה" (ההורים), במקרה כזה המאמן יהיה חייב "לחפור" עמוק בעולמו של הילד ולהבין מה הביא את הוריו ליצירת ה"שידוך" עם המאמן. המאמן יבדוק האם לילד חששות מפני אימון, האם יש מה שעוצר אותו, מפחיד אותו, או גורם לו לחשוש מהתחלת עבודה עם מאמן כושר.

 

מאמן הכושר מתפקד גם כ"פסיכולוג" ומטרת פגישת ההיכרות הינה גם לצורך הבהרה חד משמעית בפני הילד מה תוכנית האימונים שתיועד עבורו, ומה תדירות האימונים. יש להגדיר לילד מטרות אישיות כגון "במידה ובשבוע הקרוב תצליח לבצע את כל המשימות אתה זוכה בכדור כדורגל יוקרתי" וכדומה.

 

ילדים אוהבים אתגרים וביחוד כאלה שפרסים בצידם. מאמן צריך לנסות לחשוף את הילד לכמה שיותר גירויים בכדי להפיק את המקסימום ממנו.

 

הומור  

פקטור חשוב לא פחות באימון הוא נושא ההומור. שילוב הומור בעבודה עם ילדים יעורר בקרבם תחושות של הנאה, צחוק ובדיחות הדעת. הומור לכשעצמו, מהווה מנגנון הגנה ומאפשר להתמודד עם פחדים וחרדות, לכן זהו כלי חשוב ביותר בעבודה עם ילדים. שימוש בהומור צריך להיות מושכל ורצוי שיעשה בצורה נבונה ואחראית.

 

דוגמא לשימוש בהומור בעולם הספורט ניתן להיעשות בכמה צורות, למשל לדמיין חפץ או משימה בצורה מצחיקה, ללמוד לצחוק כאשר נכשלנו בתרגיל מסוים כדי לא לקחת את הכישלון באופן "קשה", מה שיגרום לילד לנסות שוב ושוב עד שיצליח במשימה.

 

שיחת ההיכרות עם הילד וההורים היא הזדמנות נפלאה להציג את עצמך, להסביר אודות הכשרותיך, ניסיון מקצועי וגם הצלחות. מאמן אמור להיות דמות לחיקוי ולהערצה אישית וזה המקום לפתוח את הדלת ולתת לך את שריקת הזינוק לעבודה משותפת ומוצלחת.

 

הרכבת תוכנית אימונים אישית לילדים

ילד הוא אדם מבוגר קטן ויש להתייחס אליו בצורה שכזו.

בניית תוכנית אימונים לילדים ונוער שונה מהרכבת תוכנית למבוגרים. ההבדל המהותי נעוץ בפרטים הטכניים של האימון: דרגות קושי, מנח הגוף, מספר חזרות על תרגיל ועוצמתו, משקל, דרגת קושי וכדומה. בדומה להרכבת תוכנית אימונים למבוגרים, יש לבנות תוכנית אימונים אינדיווידואלית גם לילדים.

 

תוכנית זו צריכה להתאים לצרכיו וליכולותיו האישיות, ויש להכניס לתוכה מגוון של תרגילים, גירויים ספורטיביים, פידבקים מילוליים ומוחשיים מדי פעם כגון פרסים, ואף רצוי לגוון במיקום האימונים בכדי לשנות אוירה וליצור עניין ושבירת שיגרה.

 

כמה זה עולה?

נושא התשלום אינו קבוע ומשתנה ממאמן אחד למשנהו. כל מאמן מתמחר את השירות לפי ראות עיניו ולנושא הניסיון וההכשרה מקום חשוב בקביעת המחיר.

 

ההמלצה היא לבדוק עם מאמן הכושר באם ישנה אפשרות לרכוש חבילות אימון מראש שמוזילות בהרבה את המחיר.

 

בדקו את האפשרות אם צירוף של חבר או בן משפחה נוסף יוזיל עוד יותר את המחיר לאימון. אימון בזוג יכול להיות לא פחות אפקטיבי ויאפשר לילד חיבור יותר מהיר לעיתים.

 

לפעמים הזול הוא היקר

אימון אישי תמיד יהיה יקר יותר מאימון במסגרת קבוצה אך ללא ספק האיכות של האימון האישי גבוהה יותר ומתגמלת. טווח המחירים נעה לרוב מ 100 ₪ לאימון ועד ל 200 -250 ש"ח לערך, וגובה המחיר הוא תלוי מאמן ובמשתנים נוספים שהוזכרו קודם לכן.

 

הפגישה עם המאמן תוכל לתת לכם תחושה לגבי רמתו, איכויותיו האישיות והרושם הראשוני שיהווה בסיס לקבלת ההחלטות שלכם. ההחלטה הסופית לגבי שכירת שירותי המאמן הספציפי נתונה כמובן בידכם ולפי יכולת הכיס שלכם. סביר להניח שמחיר השיעור יעלה ככל שהמאמן יהיה מבוקש יותר מיקצועי יותר ובעל ניסיון והכשרה רב כמו כל בעל מיקצוע חופשי אחר בשוק.

 

לא בכדי יבקש מחיר בהתאם שכן הוא עמל רבות בכדי להגיע לרמת המיקצועיות שלו ועל טיב ואיכות משלמים בהתאם.

 

שורה תחתונה

בחירת מאמן כושר לילדיכם צריכה להיות בחירה שקולה שכוללת את מכלול התחושות הפנימיות לגביו. מאמן אישי יהפוך דמות לחיקוי עבור הילד שלכם ולכן האישיות שלו ניסיונו הכשרותיו ומקצועיותו חשובים מאוד.

 

פגישה עם מאמן אישי מטרתה לתאם ציפיות עם הילד ושותפיו לדרך, יש לבנות תוכנית אימונים מסודרת בטוחה ומתאימה ליכולות תוך שימת דגש על אופיו של האימון כך שיהיה ניתן ליישמה בהצלחה. שימוש בכלים מתאימים כגון הומור קליל סובלנות ותשומת לב רבה יביאו ללא ספק תוצאות עד מהרה ויגרמו לילדכם להבין את חשיבות השמירה על הכושר הגופני ואורח חיים בריא.

 

הערה: הכתבה נכתבה בלשון זכר בהתייחס למושג "מאמן" והיא מתייחסת גם למושג "מאמנת".

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בעולם כושר וספורט של bello תמצאו מידע עדכני על אימוני כושר, תוכניות אימונים, בבית ובמכון כושר, לצד מאמרים של מאמני ומדריכי כושר מוסמכים בנושאים הקשורים לכושר, ספורט ואורח חיים בריא. אם החלטתם להיכנס לכושר, או שאתם רוצים לשפר את הכושר הגופני שלכם - אתם במקום הנכון. עולם הכושר של אתר bello מביא לכם את מיטב הכתבות על כל תחום הכושר הגופני, לרבות תחומי אימון פופולאריים כגון אופניים, פילאטיסחדר כושרמאמן כושר אישיאימון כושר

לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל