לא יורדים? בידקו את קצב חילוף החומרים

הקילוגרמים מתקשים להתנתק מהגוף כבעבר, אתם מתמידים בדיאטה ומדייקים בתפריט ועדיין לא יורדים. לעיתים הסיבה נעוצה בקצב חילוף החומרים. נעמי ברזילי תאני מביאה הסברים וגם עצות מעשיות לתזונה

חיפוש מתכון דיאטטי
מאת: נעמי ברזילי תאני, דיאטנית קלינית

הדיאטה שלכם משום מה כבר לא מניבה תוצאות, למרות שאתם עוקבים אחר התפריט בדיוק מרשים. הקילוגרמים מתקשים להתנתק מהגוף אתם תקועים באותו משקל ולא מצליחים לרדת גרם.

 

לעיתים הסיבה נעוצה בקצב חילוף החומרים (מטבוליזם) בגופנו. כמות המזון אותה אנו אוכלים משפיעה על קצב חילוף החומרים - גופנו "חושב" במונחי הישרדות. אוגר את העודפים מהיום כי מחר אולי יהיה מחסור. זו היא תכונה שאפשרה לבני האדם לשרוד בתקופה בה המזון לא היה מצוי בשפע. גם בתקופה בה אנו חיים כיום, למרות שפע המזון המציף אותנו בעולם המודרני, תכונה זו עדיין לא השתנתה.

 

דיאטה כמתקפת רעב

ככל שכמות המזון היומית שלנו גדלה , הדבר מעודד את הגוף לבזבז יותר אנרגיה וכתוצאה מכך עולה קצב חילוף החומרים. כאשר אנו מתחילים בדיאטה ואוכלים פחות, הגוף אינו מבין שכוונתנו היא להפחית במשקל ומפרש זאת כתקופת "רעב" ומפעיל מנגנוני הגנה במטרה לשרוד. כתוצאה מכך הוא מוריד את חילוף החומרים (הוצאת הקלוריות הבסיסית) ומבזבז פחות אנרגיה כלומר: הופך ליעיל יותר. אדם שאוכל כמויות קטנות מאוד עשוי להגיע למצב אבסורדי עד כדי עצירה בירידה במשקל. לכן, דיאטות דרסטיות ודיאטות כסאח בהן כמות הקלוריות עומדת על פחות מ-1000 קלוריות ליום עשויות לגרום לנזק יותר מאשר להביא תועלת.

 

דיאטה מהירה = חילוף חומרים איטי

דיאטות קיצוניות משפיעות לרעה על קצב חילוף החומרים ואם במשך שנים רבות אתם "עושים" דיאטה, סביר להניח שחילוף החומרים שלכם "יעיל". כלומר: גופכם ישרוף פחות קלוריות. לכן, כל דיאטה שמתחילים הופכת לקשה יותר והקילוגרמים יורדים לאט יותר. כאמור תהליך ההרזיה גורם לגוף לפרש את המצב כמצב של רעב ועקב כך גורם לו לפתח מנגנוני הגנה. לכן, כדאי לחשוב היטב לפני שמתחילים בעוד דיאטה. וכשמחליטים באמת לעשות דיאטה חשוב לבצע אותה בצורה נכונה, מבוקרת ומאוזנת כדי לא לגרום נזק לגוף.

 

תנו לגוף לעבוד קשה: אכלו פחמימות מורכבות, ירקות טריים וארוחות קטנות

גם לסוג המזון הנאכל יש השפעה על חילוף החומרים. תהליך עיכול המזון עצמו הוא תהליך בו הגוף מבזבז אנרגיה. אחרי האכילה, מערכת העיכול מפרישה אנזימי עיכול , והגוף "עובד" קשה כדי לפרק את המזון. לכן, ישנה חשיבות רבה למשך הזמן שהמזון שוהה במערכת העיכול וכמה קשה היא עובדת במטרה לפרק אותו.

 

ככל שמערכת העיכול תעבוד קשה יותר על פירוק המזון כך היא תבזבז כמות אנרגיה גדולה יותר לצורך מטרה זו. למשל תהליך העיכול של סוכרים פשוטים (ממתקים ומוצרים המכילים סוכר) וקמח לבן הינו קצר במיוחד. כך שמערכת העיכול אינה עובדת קשה על פירוקו.

 

תהליך העיכול של מזונות המכילים פחמימות מורכבות (לחם מקמח מלא, אורז מלא, פסטה מקמח מלא, בורגול וכיוצ"ב) הוא ממושך יותר.

 

גם במקרה, שהמזון טבעי וחי ולא מבושל ובמקרה שהמזון במצב מוצק ולא בצורה נוזלית או בצורת מחית - תהליך העיכול שלו ארוך יותר . לכן, ירק טרי עדיף על ירק מבושל, פרי עדיף על מיץ פרי ותפו"א עדיף על פירה.

 

דבר נוסף וחשוב הוא צורת פיזור המזון על פני הארוחות לאורך היום והימנעות מארוחה אחת גדולה ודשנה. ארוחה שכזו גורמת לגוף לפרש את המצב כמצב רעב המעודד את הגוף להוריד את הוצאת הקלוריות במהלך היום.

 

עוד דיאטה:

ירידה לצורך עלייה: על טבען של דיאטות כסאח

מדריך מסעדות למאותגרי קלוריות

גירוש הנישנוש: מה עושים כדי לשלוט בנישנושים

בולמוס אכילה: למה זה קורה ואיך נמנעים

התקועים והמיואשים: הקילוגרמים מסרבים לעזוב את הגוף - מה עושים?

גרגרנות לילית: למה זה קורה ואיך נמנעים

דיאט דייט: על אלכוהול וקלוריות

יורדים שואלים: תשובות בנושא תזונת ילדים, עצירות וסיבים תזונתיים, איך זה שמותר פסטה בדיאטה ועוד

 

וגם מתכונים דלי קלוריות:

לביבה אפויה ב-50 קלוריות

מרק אפונה קטיפתי ב-150 קלוריות

מרק גזר ב-100 קלוריות

אורז מלא ממלא ב-140 קלוריות

שומר עם שום וג'ינג'ר ב-70 קלוריות

כבד קצוץ ב-75 קלוריות

פשטידת ירקות וגבינות ב-70 קלוריות

מאפינס עשבי תיבול ב-100 קלוריות

טופו ירקות סיני ב-170 קלוריות

גלילות חזה עוף עם פסטו ביין לבן ב-155 קלוריות

שוקי עוף אפויות בציפוי סויה ושומשום ב-220 קלוריות

סלמון וירקות בתנור ברבע שעה הכנה, כ-200 קלוריות

אם אהבת, אז תאהבי את זה הרבה יותר. לחצי כאן וקבלי במתנה מדריך וטיפים לשריפת שומן (זה באמת עובד)

בערוץ דיאטה ותזונה תמצאו את כל המידע העדכני אודות דיאטה, סוגי דיאטות ותזונה נכונה. אם החלטת לעשות דיאטה בריאה או למצוא שיטות הרזיה ללא דיאטה, וגם אם החלטתם ללכת על דיאטת כסאח - אתם במקום הנכון.
אתר bello מביא מידע מעודכן לגבי כל סוגי הדיאטות, בצד מאות מתכונים ותפריטי דלי קלוריות, דרכים לשמירה על בריאות ותזונה מאוזנת באמצעות דיאטות נפוצות, שיטות הרזיה טבעית, מציאת הדיאטה הנכונה ביותר עבורכם ואיך עוברים לאורח חיים שכולל תזונה נבונה.
המאמרים והמידע באתר bello מובאים מפי מומחים בתחומם וביניהם דיאטניות, תזונאים ואנשי מקצוע נוספים.

מתכוני דיאטהתפריטי דיאטהדיאטה לילדיםתזונה נכונהדיאטות מומלצותדיאטה מהירהדיאטניתתזונאיתדיאטה לקיץ, דיאטת אטקינס

   
לא תודה, אין לי צורך לשרוף שומן ולהוריד במשקל